انواع تابلو برق

انواع دسته بندی تابلوهای برق صنعتی
تابلو برق عبارت است از فضايي که تجهيزات برقی در آن نصب می شوند. در تعريف تابلو لزومی ندارد آنرا حتمأ يک فضای بسته فلزی بدانيم بلکه فضای بسته فلزی، نوعی از تابلو محسوب می شود. مشکلات ناشی از نصب تجهيزات و خطرات ناشی از عوامل محيطی و پديده هايي مانند اتصال کوتاه که در تجهيزات الکتريکی روی می داد و در دسترس بودن تمام قسمتهای برقدار از سوی اپراتور، سازندگان را بر آن داشت تا ايمنی بيشتری را تامين کنند، از اين رو تابلو به شکل محفظه بسته طراحی شد تا تجهيزات داخل آن غير قابل دسترس باشند.

اصلی‌ترین وظایف تابلو برق‌ها حفاظت از دستگاه‌های الکتریسیته، نظارت بر عملکرد و کنترل اجزای این دستگاه‌ها است. همان طور که می‌دانیم نحوه ساخت تابلو‌ برق نیاز به دانش و تخصص بالایی دارد و باید توسط افراد خبره انجام شود. برای طراحی تابلو‌های برق لازم است اطلاعاتی درباره ساختمان و وسایل الکتریکی مورد استفاده در اختیار سازنده قرار گیرد. پس از درک این اطلاعات، طراحی و ساخت دستگاه آغاز می گردد. به طور کلی ساخت این قطعه در چهار مرحله انجام می‌شود:

مرحله جوشکاری و برش کاری تابلو برق
مرحله رنگ کاری
مرحله مونتاژ تابلو برق شامل بدنه و اسکلت اصلی
مرحله مونتاژ قطعات الکتریکی

برق و صنعت کاپاسیته با برخورداری از نیم‌ قرن تجربه موفق در ساخت و تولید انواع تابلو برق صنعتی، به عنوان یک نام معتبر در صنعت برق شناخته می‌شود. این شرکت ضمن به‌‌کارگیری تجهیزات مدرن و مرغوب، آزمایشگاه کنترلی کیفی پیشرفته و همچنین بهره‌مندی از دانش کارشناسان خبره صنعت برق، توانسته است به‌عنوان یک شرکت پیشرو و معتبر در صنایع برق ایران حضور فعال و مؤثری داشته باشد.

تابلو های برقی تولید شده این شرکت با توجه به کاربرد و ساختار و عملکردشان به انواع مختلف تقسیم می‌شوند. این تابلوها هر کدام با کاربردهای مشخص در مکان موردنظر نصب و مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه این مطلب، همراه ما باشید تا به بررسی انواع تابلو برق و کاربرد هر یک بپردازیم:
تابلو برق از لحاظ ساختار:
تابلوهای Metal Enclosed تابلوهايي به شکل محفظه تمام بسته فلزی که تمام تجهيزات الکتريکی اعم از کليدها، ترانسهای جريان و ولتاژ، لوازم اندازه گيری، شينه ها و … در داخل آن نصب می شود. این تابلوها به دو دسته تقسیم می شوند:

1- تابلوهای Metal Clad : اين نوع تابلوها نوعي از تابلوهای Metal Enclosed هستند که در آنها، محفظه های مختلف از يکديگر جدا شده اند. اين امر باعث می شود تا اگر خطايي در يکی از محفظه ها روی دهد، اين خطا به محفظه های ديگر انتقال پيدا نکند و ساير محفظه ها نيز تحت تأثير آن آسيب نديده و محفوظ می مانند.

تابلو Metal Clad به چهار بخش تقسيم می شود:

محفظه باسبار
محفظه سر کابل
محفظه LV (کنترل) که تجهيزات اندازه گيری، حفاظتی و کنترلی در آن قرار می گيرند.
محفظه کليد
2- تابلوهای Compartment Type : اين نوع تابلوها نوعي از تابلوهای Metal Enclose هستند که در آنها، محفظه های مختلف از يکديگر جدا نشده اند.

تقسیم بندی تابلو برق ها :
1 – تابلوهای فیکس Fix :

تابلوهای ایستاده چند منظوره Multi-Purpose : این تابلوها بصورت ایستاده قرار می گیرند و تابلوهای چند منظوره می باشند وداخل آنها می توان تجهیزات کنترل-قدرت-پنوماتیکی و… نصب کرد.
تابلوهای دیواری Wall Mounting : این تابلوها به دو دسته تابلوهای روکار On Surface و تابلوهای توکارFlush Mounting تقسیم میشوند.
تابلوهایRack : تابلو هایی هستند که حالت قفسه قفسه دارند و محفظه های اندازه گیری – الکترونیکی – کنترل و مخابراتی و … روی آنها نصب می شود.
تابلوهای Swing : نوعی از تابلوهای Rack هستند که دارای در متحرک می باشد و مزیت آن این است که پشت تجهیزات ان قابل رویت است و دسترسی به پشت تجهیزات فراهم است این مدل بسیار گران است و درب آن هم شیشه ای است.

2 – تابلوهای کشویی Withdraw able :

تابلو های کنترل موتورها (Motor Control Center (MCC : این تابلو ها بصورت کشویی ساخته می شود و برای کنترل موتورها ساخته می شود. این تابلوها بخاطر مزیت تابلوهای کشویی بسیارگران هستند.
تابلوهای مرکز قدرت Power Center این تابلوها برای تغذیه تابلوهای MCC استفاده می شوند و یک تابلوی توزیع است و می تواند چند تا تابلوی MCC را تغذیه کند در این تابلوها کلیدها بیشتر از نوع هوایی هستند و بعد از پست اصلی استفاده می شوند.

3 – تابلوهای مدولار: نوع پیشرفته تابلوهای فیکس ایستاده است. هر فیدر به شکل یک مدول در تابلو نصب شده و به وسیله یک صفحه فلزی از فیدر بالایی و فیدر پایینی خود جدا می شوند و از لحاظ دسترسی به سر کابل به دو نوع کلی تقسیم می شوند:

دسترسی از پشت
دسترسی از جلو : در این حالت معمولا” در کنار درب اصلی تابلو درب کوچکی به نام درب کناری تعبیه شده و اتصالات کابل ها به فیدرها از طریق این درب انجام میشود این نوع سلولها را از لحاظ محل ورود سر کابل های ورودی وخروجی میتوان به ورود از بالا و ورود از پایین تقسیم نمود.
انواع تابلو برق از لحاظ محل نصب :
داخلی Indoor : تابلو در فضای بسته مانند داخل سالن يا سوله نصب می شود.
فضای باز Outdoor : تابلو در فضای باز نصب می شود.
انواع تابلو برق از لحاظ ايستايی :
ايستاده Self Standing / Free Standing : تابلو حالت خود ايستا دارد. ( نياز به مهار آن توسط سازه ی ديگری نيست و يا به ديگری تکيه ندارد.)

ديواری Wall Mounted : تابلو هايي که روی ديوار نصب می شوند. اين تابلوها اگر روی سطح ديوار نصب شوند، روکار، Surface Mounted و اگر داخل ديوار جاسازی شوند، توکار، Flush Mounted يا Recessed Mounted ناميده می شوند.

انواع تابلو برق از لحاظ سطح ولتاژ :
تابلو ها از لحاظ سطح ولتاژ به دو دسته تقسيم می شوند:

تابلوهاي فشار ضعيف LV تا 1000V
تابلوهاي فشار متوسط MV از 1000 تا 63000 V
تابلو های فشار قوی HV از 63000 تا 400000 V

تابلوهای فشار ضعيف:
تابلوهاي فشار ضعيف در سطح ولتاژ کمتر از 1000V قرار دارند.

مطابق استاندارد IEC60439-1 تابلوي فشار ضعيف ترکيبی است از يک يا چند وسيله قطع و وصل Switching Device فشار ضعيف همراه با تجهيزات کنترلی، اندازه گيری، نشانگر، حفاظتی، تنظيم کننده و … مربوط به خود که به طوره کامل نصب و سوار شده و کليه Interconnectionها و اتصالات الکتريکی و مکانيکی داخلي و قطعات ساختمانی را شامل می گردد. ولتاژ نامی تابلوهای فشار ضعيف معمولأ تا 690V و ولتاژ سرويس تا 400V می باشد.

تابلوهای فشار ضعيف معمولأ در دو نوع زير ساخته می شوند:

تابلوی ايستاده Fix ثابت
تابلوی ايستاده Withdraw able کشويي

تابلوهای فشار متوسط :
تابلوهای فشار متوسط در سطح ولتاژ بين 1000V تا 36000V قرار دارند.

اجزای اصلی يک تابلو فشار متوسط شامل بدنه، کليد (دژنکتور) و يا کنتاکتور فشار متوسط، رله، باسبار، ترانفورماتور ولتاژ و جريان، لوازم اندازه گيری و تجهيزات کنترلی می باشد.

تابلوهای فشار متوسط به دو دسته کلی تقسيم می شوند:

تابلوهای فشار متوسط ثابت (Fix)
تابلوهای فشار متوسط کشويي (Withdraw able)
انواع تابلوهای برق و اتوماسیون صنعتی :
تابلو توزیع اصلی :
تابلو توزیع برق ، یکی از تجهیزات برقی است که برای اطمینان از تاسیسات الکتریکی بسیار مهم بوده و باید طبق استانداردهای کاملا مشخص که حاکم بر طراحی و ساخت مجموعه‌های تابلو برق است، مطابقت داشته باشد. تابلو توزیع برق جزئی از سیستم تامین برق می‌باشد که یک منبع تغذیه الکتریکی را به مدارهای فرعی تقسیم می‌کند، در حالی که فیوز محافظ یا قطع کننده مدار را برای هر مدار در محفظه مشترک فراهم می‌کند.

تابلو توزیع برق، به نقطه‌ای گفته می‌شود که منبع تغذیه ورودی به مدارهای جداگانه‌ای تقسیم می‌شود که هر کدام از آن‌ها توسط فیوزها یا تابلو برق کنترل و محافظت می‌گردد. یک تابلوی توزیع به تعدادی از واحدهای عملکردی تقسیم می‌شود که هر یک از آن‌ها شامل تمام عناصر الکتریکی و مکانیکی هستند که عملکرد خاص و معینی دارند. تابلو برق یک حلقه کلیدی در زنجیره اطمینان است. در نتیجه باید گفت تابلوهای توزیع برق باید طبق استانداردهای قابل اجرا و متناسب با کاربردهایی که در نظر گرفته شده است طراحی شود.

تابلو برق اضطراری هوشمند ATS:
تابلو برق اضطراری وسیله‌ای کاربردی است که با استفاده از آن، خسارت در زمان قطع برق کمتر می‌شود. بسیاری از مشاغلی که از ژنراتور در فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند، قطعی برق چند دقیقه‌ای می‌تواند خسارات جبران ‌ناپذیری برایشان ایجاد کند.

کمترین خسارت جبران شدنی برای یک فروشگاه احتمال سرقت است که با قطعی برق چند دقیقه‌ای اتفاق می‌افتد؛ اما در یک کلینیک جراحی قطعی برق بیش از یک دقیقه احتمال مرگ بیمار را به همراه خواهد داشت؛ لذا لازم است از سیستم‌هایی استفاده شود که با قطع برق، جریان جایگزین و اضطراری وارد مدار اصلی شود. بعضی از کارفرمایان یا مدیران، سفارش تابلو برق اضطراری را کاری عبث فرض کرده که موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود. حال ‌آنکه با وجود تابلو برق A.T.S قطع برق به کمترین زمان ممکن خواهد رسید و توقف در همه امور کمترین حالت خواهد شد.

تابلو برق اضطراری یا امرجنسی چیست؟

تابلو برق اضطراری دستگاهی است که با قطع برق، به صورت اتوماتیک موجب وصل شدن ژنراتور شده و برق را در مدار به جریان می‌اندازد. از تابلو اضطراری برای موازی کردن جریان برق شهری با ژنراتور یا UPS استفاده می‌شود. با قطع برق تابلو امرجنسی ژنراتور را روشن کرده و جریان الکتریکی ژنراتور را جایگزین برق شهری می‌کند.

هر دیزل ژنراتور می‌تواند به دو شکل متفاوت در مدار جایگزین برق اصلی شود. در حالت اول اپراتور ژنراتور، در زمان قطع برق دکمه روشن ژنراتور اضطراری را فشار داده و جریان برق را وارد مدار می‌کند؛ در این شکل ابتدا باید موتور انرژی مکانیکی تولید کرده و سپس ژنراتور به توان لازم خود برسد و برق ژنراتور بعد از مدتی وارد مدار شود. این پروسه بسته به توانایی اپراتور زمان متفاوتی خواهد داشت.

در حالت دوم که به شکل اتوماتیک است نیاز به اپراتور نبوده و به‌ محض قطع برق ژنراتور روشن و جریان الکتریکی در مدار قرار می‌گیرد. روشن شدن اتوماتیک ژنراتور نیاز به تابلو برق اضطراری دارد. تابلو برق امرجنسی موتور برق مانند یک کمد ایستاده است که کابل‌های ورودی به ژنراتور و خروجی از ژنراتور از این قسمت عبور می‌کند. تابلو برق اضطراری A.T.S دارای تجهیزات زیر است :

  • کلید هوایی
  • کنتاکتور
  • کلید اتوماتیک کامپکت

کاربرد تابلو برق اضطراری چیست؟

کاربرد تابلو برق اضطراری در اسم آن نهفته است. اضطرار یعنی ناچاری، درماندگی، فرد درمانده احتیاج به کمک فوری دارد. برای همین در زمان قطع برق شرایط به سمت ناچارشدن می‌رود و لازم است از تابلو برق اضطراری استفاده شود.

یکی از کاربردهای تابلو امرجنسی در بالا توضیح داده شد، یعنی روشن‌ کردن ژنراتور در زمان مورد نیاز و جایگزین‌ کردن جریان برق ژنراتور به‌جای برق شهری. استفاده و کاربرد دیگر تابلو برق اضطراری برنامه‌ریزی کردن برای خاموش و روشن ‌کردن ژنراتور در آغاز و آخر هر هفته است. برای چنین اموری نیاز است که روی تابلو امرجنسی، بردهای کنترل دیجیتالی نصب شده تا این تجهیزات در زمان طراحی مدار تابلو برق A.S.T استفاده شود.

سنکرون کردن چند ژنراتور با یکدیگر به ‌وسیله تابلو اضطراری

سنکرون کردن به معنی اتصال دو منبع نیرو به یک نقطه است. برق شهری و برق ژنراتور اضطراری شکل سینوسی دارند، لذا برای اینکه بتوان از چند ژنراتور در زمان خرابی برق استفاده کرد یاید هر دوجریان را در تابلو برق سنکرون کرد.

یکی دیگر از موارد کاربرد تابلوبرق اضطراری سنکرون استفاده در زمان افت جریان برق است. در این زمان از برق ژنراتور باید بهره کمکی برد و برق ژنراتور را وارد مدار کرد. اصطلاحا ژنراتورها با یکدیگر سنکرون می‌شوند. برای سنکرون کردن لازم است کلید فرمان و کنترل برد در تابلو امرجنسی کار گذاشته شود.

مشخصات فنی تابلو برق اضطراری

تابلو برق اضطراری یک تابلو قابل طراحی توسط متخصص و مهندس برق است که سیم‌ کشی‌ها و کابل‌های جریان برق داخل آن قرار گرفته است. بسته به آنکه چه میزان جریان برقی وارد تابلو می‌شود ابعاد دستگاه تفاوت خواهد کرد.

رنگ تابلو برق الکترواستاتیک یا پودری است که رنگ کرمی کد ۷۰۳۵ یا رنگ سفید کد ۷۰۳۲ برای رنگ کردن درهای تابلو برق استفاده می‌شود. میزان ضخامت رنگ، بر دیواره و درهای تابلو برق اضطراری ۷۰ تا ۱۱۰ میکرون است. ولتاژ اسمی در تابلو برق ۴۰۰ ولت است که می‌توان از تابلو برق امرجنسی موتور برق در صنایع و موارد خانگی استفاده کرد. درجه حفاظت استاندارد در این تابلو برق‌ها IP4X است که عدد ۴ به منزله عدم ورود اجسام به تابلو برق با قطر بیش از ۱ میلی‌متر است.

تابلو امرجنسی قابلیت نصب PLC را نیز دارد. کلیدهای موجود در تابلو برق اضطراری بسته به نوع تابلو متفاوت انتخاب می‌شود. تابلو برق توان پایین برای تعویض جریان برق از منشا مولد برق به برق اضطراری از کلید اضطراری گردان استفاده می‌شود.

در تابلوهای برق اضطراری توان بالا از کلیدهای چنج‌اور قدرت استفاده می‌شود. دلیل این تفاوت میزان باری است که روی کلید می‌نشیند اگر بار بیشتر از حد توان کلید به آن فشار بیاورد کلید جرقه ‌زنی کرده و موجب قطع برق یا در مواردی آتش ‌سوزی هم می‌شود.

تابلو بانک خازن :

به مجموعه‌ای از خازن‌های کنار یکدیگر به منظور اصلاح ضریب توان شبکه، بانک_خازنی گفته می‌شود؛ و مجموعه‌ای که بتواند از طریق آن توان راکتیو را کنترل کرد تابلو بانک خازنی نام دارد. بانک‌های خازنی معمولا در شبکه‌های انتقال انرژی، در پست‌های سوئیچینگ، شبکه توزیع و مراکز صنعتی و … استفاده فراوانی دارد.

تابلوهای بانک خازنی برای جبران توان راکتیو و افزایش ضریب قدرت (ضریب توان) در شبکه‌های توزیع فشار ضعیف بکار برده می‌شوند.

بانکهای خازنی اتوماتیک مجهز به یک رگولاتور (کنترل کننده) ضریب قدرت هستند. این رگولاتور مقادیر شکل موج ولتاژ و جریان و اختلاف زمانی آن‌ها را اندازه گیری کرده و خازن مورد نیاز را تعیین و وارد شبکه می‌نماید.

عمل سوئیج کردن خازن‌ها توسط کنتاکتورهایی که بوسیله رگولاتور کنترل می‌شوند، انجام می‌گیرد. موارد کاربرد تابلو‌های بانک خازنی اتوماتیک در کارخانجات بزرگ و کوچک، مجتمع‌های اداری، تجاری، هتل ها، بیمارستان‌ها و موارد مشابه می‌باشد.

تابلوهای بانک خازنی در توان‌های راکتیو مختلف و بنابه نیاز مشتریان طراحی و ساخته می‌شوند. لازم به ذکر است که بانک‌های خازنی اتوماتیک رایج‌ترین و کاربردی‌ترین وسیله جهت اصلاح ضریب توان شبکه می‌باشند.

مزایای تابلوهای بانک خازنی:

  • با پیشرفت تکنولوژی استفاده از ترانس ها، سیم پیچ ها و موتور ها رونق بسیار گرفته است.هر عنصری که از سیم پیچ تشکیل شده باشد علاوه بر قدرت اکتیو،قدرت راکتیو نیز مصرف می کند .
  • وجود مصرف کننده هایی مثل انواع موتور ها ، پمپ های آب ، چک های مهتابی ، ترانس های لامپ ها و پرژکتور ها ، آسانسورها و … باعث افزایش مصرف قدرت راکتیو شده است .
  • انرژی مصرف شده توسط این عناصر را میتوان با نصب خازن موازی در مدار جبران و خنثی کرد.
  • نصب خازن در نزدیک محل مصرف انرژی علاوه بر تخلیه شبکه از انتقال این توان باعث صرفه‎جویی های بسیاری نیزمی گردد:
  • کاهش افت ولتاژ : خازن ها به دلیل خنثی کردن جریان پیش فاز عناصر القایی جریان مصرف شده کل را کم می کنند و کم شدن این جریان باعث کم شدن تلفات در سیم ها و کاهش افت ولتاژ در سیم ها میشود.
  • استفاده کردن از کل آمپراژ برق خریداری شده : بدلیل کاهش جریان مصرفی توضیح داده در بند ۱ می توان جریان بیشتری از شبکه برق درخواست کرد بدون آنکه هزینه اضافی جهت خریداری کردن این جریان پرداخت شده باشد.
  • کاهش بیش از نیمی از هزینه قبوض برق : هنگامی که خازن در محل مصرف وجود نداشته باشد کنتور راکتیو اداره برق علاوه بر کنتور اکتیو شروع به محاسبه هزینه برق می کند.
  • هزینه محاسبه شده توسط کنتور راکتیو تقریبا برابر کنتور اکتیو و در بعضی موارد از آن نیز بیشتر می باشد.
  • یعنی بدون وجود تابلوهای بانک خازنی هزینه برق مصرفی تقریبا ۲ برابر بیشتر از زمانی است که تابلو های بانک خازنی وجود دارند.
  • با توجه به مطالب فوق مشخص میشود که استفاده از تابلوهای بانک خازنی امری بهینه از نظر اقتصادی بوده و حتی میتوان گفت که نصب این تابلوها در محیط های صنعتی لازم و واجب است.
  • شایان ذکر است که هزینه ای که جهت تهیه تابلوهای بانک خازنی صرف میشود در کمتر از یک سال از طریق صرفه جویی ای که در پرداخت هزینه برق بوجود می آید به کار فرما باز گردانده می شود.

تابلو درایو :

به صورت کلی می شود گفت هدف از استفاده تابلو برق اینورتر یا تابلو برق سافت استارتر موارد زیر است:  

  •  قطع و وصل برق و حفاظت: تابلو برق اینورتر یا سافت استارتر معمولا دارای یک Circuit Breaker یا رله است تا اگر اتصال کوتاه یا اضافه بار به وجود آمد، برق ورودی رو قطع کرده و باعث جلوگیری از بروز صدمه به اینورتر یا سافت استارتر و یا سایر تجهیزات تابلو برق می شود.
  •  تنظیم سرعت: تنظیم سرعت اصلی ترین کار درایو AC است. لذا معمولا تابلو برق اینورتر در روی درب خود یک پتانسیومتر (ولوم) دارد تا اپراتور بواسطه آن بتواند مقدار سرعت مورد نیاز الکتروموتور رو تنظیم کند. سوئیچ های بای پس هم در هنگام وقوع فالت برای اینورتر، موتور را بصورت مستقیم به شبکه سه فاز متصل می کنند.
  •  حفاظت در برابر عوامل محیطی: این یکی از بزرگترین دلایل استفاده از تابلو برق اینورتر و سافت استارتر است. مهندسین برق می دانند که شرایط بد محیطی مثل رطوبت، آلودگی، مواد و گازهای خورنده و … در کوتاه مدت یا دراز مدت باعث خرابی و صدمه به تجهیزات الکتریکی می شود. ترکیبات شیمیایی معلق در هوا در صورت مواجهه با ادوات الکتریکی، اغلب باعث خرابی قطعات و بردها شده و گرد و خاک نیز موجب کاهش عمر اینورتر خواهد شد.
  • نظارت و مانیتورینگ: تابلو برق صرفاً برای محافظت در برابر شرایط محیطی نیست. در بسیاری از موارد هدف از خرید تابلو برق سافت استارتر و اینورتر، نصب ادوات و نمایشگرهای مناسب روی درب تابلو برق برای نمایش و کنترل آنلاین مقادیر الکتریکی اساسی موتور مثل جریان، توان ، سرعت و سایر سیگنال ها و اطلاعات برای اپراتور است تا با استفاده از آن اگر لازم شد اپراتور با استفاده از کلید ها و شستی های تعبیه شده، بتواند اقدامات لازم رو انجام بدهد و فرامین لازم رو صادر کند.
  • تجمیع تجهیزات: یکی از اصلی ترین دلایل استفاده از تابلو برق صنعتی، یکجا کردن اینورتر یا سافت استارتر با تمامی تجهیزات جانبی مرتبط با آن در محل مشخصی است تا اولاً کابل کشی و سیم بندی راحت بشود و فرامین و سیگنالها روی تابلو نصب گردد؛ ثانیاً از نظر مکانیکی ادوات به راحتی امکان نصب داشته باشد و دسترسی به آن ساده تر شود.

تابلو PLC :

نقش PLC در اتوماسیون صنعتی:

  • كنترل بهتر فرآیندهای تولید
  • سرعت و دقت عمل بالا
  • توانایی خواندن انواع ورودی‌ها ی دیجیتال،آنالوگ و فركانس بالا
  • توانایی انتقال فرمان به سیستم‌ها و قطعات خروجی نظیر مانیتورهای صنعتی ، موتور، شیر‌برقی ، …
  • امكانات اتصال به شبكه
  • ابعاد بسیار كوچك
  • سرعت پاسخگویی بسیار بالا
  • ایمنی ، دقت و انعطاف پذیری زیاد
  • شبکه کردن PLC ها و امکان مدیریت آنها با یک کامپیوتر مرکزی

مزایای استفاده از PLC

  • سیم بندی سیستم‌های جدید در مقایسه با سیستم‌های كنترل رله‌ای تا 80٪ كاهش می‌یابد.
  • از آنجاییكه PLC توان بسیار كمی مصرف می‌كند، توان مصرفی بشدت كاهش پیدا خواهد كرد.
  • توابع عیب یاب داخلی سیستم PLC ، تشخیص و عیب‌یابی سیستم را بسیار سریع و راحت می‌كند.
  • برعكس سیستم‌های قدیمی در سیستم‌های كنترلی جدید اگر نیاز به تغییر در نحوه كنترل یا ترتیب مراحل آن داشته باشیم، بدون نیاز به تغییر سیم‌بندی و تنها با نوشتن چند خط برنامه این كار را انجام می‌دهیم. در نتیجه وقت و هزینه بسیار بسیار اندكی صرف انجام اینكار خواهد شد.
  • در مقایسه با تابلو‌های قدیمی در سیستم‌های مبتنی بر PLC نیاز به قطعات كمكی از قبیل رله ، كانتر، تایمر، مبدل‌های A/D و D/A و… بسیار كمتر شده است. همین امر نیز باعث شده در سیستم‌های جدید از سیم‌بندی،  پیچیدگی و وزن تابلو‌ها به نحو چشمگیری كاسته شود.
  • PLCها استهلاک مکانیکی ندارند بنابراین علاوه بر عمر بیشتر، نیازی به تعمیرات و سرویس های دوره ای نخواهند داشت.
  • بر خلاف مدارات رله کنتاکتوری، نویزهای الکترونیکی و صوتی ایجاد نمی کنند.
  • از آنجاییكه سرعت عملكرد و پاسخ‌دهی  PLC در حدود میكرو‌ثانیه و نهایتا میلی ثانیه است،  لذا زمان لازم برای انجام هر سیكل كاری ماشین بطور قابل ملاحظه‌ای كاهش یافته و این امر باعث افزایش میزان تولید و بالا رفتن بازدهی دستگاه می‌شود.
  • ضریب اطمینان و درجه حفاظت این سیستم‌ها بسیار بالا تر از ماشین‌های رله‌ای است.
  • وقتی توابع كنترل پیچیده‌تر و تعداد I/O ها خیلی زیاد باشد، جایگزین كردن PLC بسیار كم ‌هزینه‌تر و راحت‌تر خواهد بود

تابلو برق UPS

تابلو برق یو پی اس باید به عنوان یک منبع تغذیه بی وقفه برای جریان برق ایفای نقش نماید. اگر بخواهیم کاربرد تابلو یو پی اس را در قالب چند مورد بیان کنیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جلوگیری از ایجاد وقفه در جریان برق یک واحد یا دستگاه تغذیه کننده در هنگام قطعی برق شهری. این مورد یکی از وظایف بسیار مهم یو پی اس ها می باشد. در مکان هایی مانند اتاق عمل، آسانسور و… که به هیچ عنوان نباید با قطعی برق مواجه شوند استفاده از یو پی اس امری ضروری است.

اسکلت طرح ریتال :

  • این تابلو برق ازنظر طراحی و کاربرد به سه دسته تقسیم می‌شود:تابلو طرح ریتال دیواریتابلو طرح ریتال ایستادهتابلو طرح ریتال پیانویی یا اپراتوری تابلو طرح ریتال دیواریتابلو طرح ریتال نوع دیواری خود به دو مدل تقسیم می‌شود: تابلو طرح ریتال دیواری AE و تابلو طرح ریتال دیواری CM.این دو مدل تابلو هردو دیواری هستند ولی ازنظر ابعاد با یکدیگر متفاوت هستند. از این رو، مدل CM را می‌توان به‌صورت دو در و در ابعاد بزرگ تولید کرد. تابلو طرح ریتال ایستادهتابلوهای ایستاده طرح ریتال نیز به دو مدل تقسیم می‌شوند: تابلو طرح ریتال ایستاده PS4000 و تابلو طرح ریتال ایستاده ES5000 . این دو مدل تابلو تفاوت‌های زیادی باهم دارند و هرکدام از آنها دارای خصوصیات منحصربه‌فردی است.تابلو طرح ریتال ایستاده مدل PS4000 : این مدل این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا چند سلول را به یکدیگر متصل کنید تا به ابعاد موردنیاز دست پیدا کنید. دیواره‌های پهلویی و پشتی این مدل یکپارچه نبوده و به‌وسیله‌ی پیچ به هم متصل می‌شوند. به‌همین‌دلیل، قابلیت گسترش ابعاد را دارد. اما اگر شما تنها به یک سلول نیاز دارید، بهتر است به‌جای آن از مدل ES5000 استفاده کنید. دلیل آن هم این است که مدل ES5000  ارزان‌تر از مدل PS4000 است.تابلو طرح ریتال ایستاده مدلES5000  : در این مدل، تمامی دیواره‌های پهلویی و پشتی یکپارچه هستند و قابلیت اینکه در آینده بتوانید آنها را گسترش بدهید ندارند. اما مزیت بزرگ این مدل ارزان‌تر بودن آن نسبت به مدل PS4000 است. همچنین به‌دلیل یکپارچه بودن بدنه‌ی این تابلو برق، امکان IP (درجه حفاظت) بالاتر را فراهم می‌کند. تابلو طرح ریتال پیانویی یا اپراتوریتابلو طرح ریتال نوع پیانویی که به تابلو اپراتوری نیز مشهور است، کاربرد بسیار زیادی در امور کنترلی و مانیتورینگ دارد. این نوع تابلو به شما این امکان را می‌دهد که صفحه‌های نمایشگر و همچنین صفحه کلیدهای کنترلی را برروی آن قرار دهید. همان‌طور که گفتیم، مونتاژ تابلوهای طرح ریتال از طرح سیواکن آسان‌تر است. فیدرهای خروجی این تابلو می‌توانند فیوز مینیاتوری و یا کلیدهای کامپکت باشد. اگر تصمیم به استفاده از فیوز مینیاتوری دارید بایستی آن را براساس جریان سطح مقطع سیم انتخاب کنید. و اگر قرار است از کلید کامپکت استفاده شود، درصورتی‌که جریان بیشتر از 250 آمپر بود، باید از شینه استفاده کنید.تابلوهای طرح ریتال نیز همانند تابلوهای طرح سیواکن دارای سه کلید هستند. از این سه کلید، کلید وسطی مربوط به کوپلر و دو کلید کناری مربوط به ورودی است. دراین‌حالت، اگر برق شهری قطع شود، کوپلر کلید دوم را وصل کرده و مصرف‌کننده‌ها از طریق آن تغذیه می‌شوند.سلول‌های خروجی در طرفین تابلو برق قرار می‌گیرند و فیدرهای خروجی نیز در داخل این سلول‌ها گذاشته می‌شوند. درصورتی که تعداد خروجی‌ها افزایش یابد، لازم است که سلول‌هایی را به طرفین تابلو برق اضافه کنید.در تابلو برق طرح ریتال، شینه‌ها در قسمت پشت قرار می‌گیرند و فیوزها یا کلیدهای کامپکت به‌وسیله‌ی سیم یا کابل به شینه‌های اصلی متصل می‌شوند. همچنین براساس نیاز سفارش‌دهنده می‌توان قسمتی از درها را با شیشه یا تلق شیشه‌ای پوشاند تا کلیدهای خروجی قابل مشاهده باشند.تمام شینه‌کاری تابلو باید از قسمت پشت آن انجام شودفیدرها یا کابل‌های ورودی از مسیر زیر کلیدها به کلیدهای اصلی متصل می‌شوند و خروجی کلید نیز به شینه‌های اصلی مرتبط می‌شود. کلیدهای مصرف‌کننده‌ها نیز باید به‌وسیله‌ی کابل یا شینه به این شینه‌های اصلی متصل شوند. معمولاً اگر جریان تا 250 آمپر باشد از کابل و اگر بیشتر از آن بود باید از شینه استفاده شود این تابلو معمولاً در دورنگ RAL7035  و RAL7032  تولید می‌شود. از این دو رنگ RAL7035 روشن‌تر است.

تابلو مارشالینگ :

تابلوی مارشالینگ داخل محوطه پست وظیفه ارتباط تجهیزات را با هم دارند.بطوریکه تمام اطلاعات حفاظتی اعم از ولتاز و جریان و اطلاعات کنترلی اعم از وضعیت تجهیز و فرامین در این تابلو متمرکز شده و باتابلو های حفاظت وکنترل داخل پست مرتبط می شوند. در بعضی از مارشال ها اطلاعات تله متری و اسکادا نیز بستگی به طراحی پست در نظر گرفته میشود.

سیستم‌های اینترفیس در اسکادا جهت ارتباط دیتا بین مراکز دیسپاچینگ و پست‌های برق به کار می رود  و پل ارتباطی بین تجهیزات اسکادا با تجهیزات پست‌ها می باشد.

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.