آشنایی با تجهیزات تابلو برق صنعتی

تابلو برق

تابلو برق صنعتی در صنایع تولیدی و کارخانجات نقش بسیار مهم و حیاتی را ایفا می‌کند. تابلو برق باعث نظم و ارتباط صحیح میان اجزای یک سیستم برقی می‌شود. ضمن اینکه باعث ایجاد ایمنی در محیط کار نیز می‌شود. کنترل وسایل برقی کارخانه‌های صنعتی به طرز عملکرد تجهیزات الکتریکی و مدارها بستگی دارد. تأمین انرژی این وسایل و بهره‌برداری آسان، مطمئن و بدون وقفه از دستگاه‌های الکتریکی، مستلزم استفاده از تجهیزات ایمن و مرغوب است. تابلو برق صنعتی در مکان‌هایی همچون ایستگاه‌های توزیع، ایستگاه‌های برق، ایستگاه‌های مبدل، ساختمان‌های تجاری و سازمانی، کارخانه‌های صنعتی، پالایشگاه‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه، به تعدادی از انواع تجهیزات و قطعات قابل استفاده در تابلوهای برق صنعتی اشاره خواهیم کرد.

کلید اتوماتیک

کلید اتوماتیک یکی از انواع تجهیزات حفاظت الکتریکی است که وظیفۀ آن به حداقل رساندن خطرات ناشی از جریان برق است. اگر میزان جریان برق از مقدار قابل تحمل سیم ها بیشتر شود این تجهیزات، مدار را قطع می کنند. به همین دلیل زمانی می تواند کاربردی باشد که بر اساس اصول فنی و با طراحی مناسب مورد استفاده قرار گیرد؛ در غیر این صورت هنگام بروز اتصال کوتاه و یا اضافه جریان، نه تنها کاربردی نخواهد بود، بلکه به علت عدم قطع به موقع آسیب های جبران ناپذیری به تجهیزات و مدارها وارد می کند. بنابراین انتخاب نوع، مقدار اسمی و قدرت قطع وسایل حفاظتی در یک مدار، برای جلوگیری از خطراتی نظیر آتش سوزی، اضافه بار و اتصال کوتاه ناشی از خطای اتفاق افتاده در سیستم الزامی است و ناظرین باید به آن توجه داشته باشند. مجموعه ای از هادی ها شامل کابل، باس بار و سیم، به همراه حفاظت ها و عایق های مربوطه (در صورت نیاز تابلوها و کاورها) باید طبق استاندارد IEC طراحی و تولید شوند تا از بروز هرگونه حوادث جانی و مالی جلوگیری کنند. کلید اتوماتیک یکی از قطعاتی است که از مدارها و تجهیزات در برابر این خطرات احتمالی تا حد زیادی جلوگیری می کند.

کلید اتوماتیک هوایی

کلیدهای اتوماتیک هوایی یا همان ACB مخفف واژه Air Circuit Breaker، از خانواده کلیدهای اتوماتیک، نوعی بریکر یا قطع کننده اتوماتیک فشار ضعیف است که در آمپرهای بالا معمولا در ورودی تابلو برق های فشار ضعیف به کار می¬روند. دلیل اینکه به این کلیدها، هوایی، گفته می شود این است که در این کلیدها عمل اطفاء جرقه هنگام کلیدزنی، در محفظه قطعی که با هوای آزاد به صورت فشرده پر شده، صورت می پذیرد. این کلیدها به مرور، جایگزین کلیدهای روغنی شدند و در برخی کشورهای پیشرفته مانند ایتالیا و فرانسه، به عنوان قطع کننده برای رنج بالای 15 کیلووات استفاده می شوند و در برخی کشورها نیز مانند آمریکا، بیشتر جای خود را به کلیدهای خلا و SF6 داده اند. کلیدهای هوایی دو وظیفه اصلی را بر عهده دارند. وظیفه اول سوئیچینگ و وظیفه دوم حفاظت از مدار می باشد. به عبارت دیگر کلیدهای هوایی علاوه بر قطع و وصل خط، از شبکه نیز محافظت می کنند و در شرایطی همچون افزایش یا کاهش ولتاژ، اتصال کوتاه شدن شبکه، کاهش یا افزایش بیش از حد فرکانس، افزایش حرارت تجهیزات در برابر عبور جریان زیاد و یا اضافه بار، از سنکرون خارج شدن ژنراتورها و غیره، از شبکه، محافظت می نماید. حفاظت کلیدهای هوایی هم به دو صورت مغناطیسی و حرارتی است. این کلید پس از عمل کردن می تواند به صورت دستی یا اتوماتیک دوباره وارد مدار شود. کلید هوایی نسبت به سایر کلیدهای اتوماتیک فشار ضعیف، رنج جریانی بالاتری را پوشش می دهند و لذا بیشتر در ورودی تابلوها به کار می روند.

کنتاکتور

در ساده ترین تعریف، کنتاکتور یک دستگاه سوئیچیگ (کلید زنی) الکتریکی است که برای خاموش و روشن کردن یک مدار الکتریکی استفاده می‌شود. کنتاکتور یک نوع خاص از رله است اما یک تفاوت پایه ای بین کنتاکتور و رله وجود دارد و آن این است که کنتاکتور بیشتر در دستگاه‌هایی کاربرد دارد که ظرفیت تحمل جریان بالاتری دارند درحالی که رله برای دستگاه‌های با جریان پایین تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. کنتاکتور ساختاری به هم پیوسته دارد و به راحتی قابل نصب است.

کنتاکتورخازنی

کنتاکتور خازنی، کنتاکتوری است که برای راه اندازی خازن های قدرت که برای اصلاح ضریب قدرت استفاده می¬شود مورد استفاده قرار می گیرد و معمولاً این خازن ها در بانک خازن استفاده می گردند. کنتاکتورهای خازنی تشکیل شده از یک کنتاکتور معمولی، کنتاکت کمکی مخصوص کنتاکتور خازنی و ۶ تکه سیم با مقاوت بالا تر از سیم های افشان معمولی، ساختار این کنتاکتور ها این گونه است که کنتاکت کمکی و کنتاکتوراصلی از لحاظ مکانیکی به هم متصل هست و از لحاظ الکتریکی هم به وسیله سیم به صورت موازی به هم وصل است. در کنتاکتور های خازنی شیوه عمل به این صورت است که روی کنتاکتور یک سری کنتاکت کمکی نصب می شود و همانطور که در بالا گفتیم به وسیله سیم های دارای مقاوت بالا به کنتاکت های اصلی وصل شده ، کنتاکت کمکی از لحاظ مکانیکی طوری ساخته شده که قبل از کنتاکتور اصلی وصل شود و شارژ اولیه خازن از طریق سیم های مقاومتی صورت پذیرد تا کنتاکتور آسیب نبیند. بعد از بسته شدن کنتاکت های اصلی، کنتاکت های کمکی از مدار خارج شده و خازن از طریق کنتاکت های کنتاکتور تغدیه می شود.

خازن

خازن گذاری نقش بسیار موثری در کاهش هزینه های انرژی الکتریسیته دارد. خازن با کاهش تقاضای توان راکتیو از محل نصب تا مولد انرژی الکتریکی، جریان خط از محل نصب خازن تا تجهیزات تولید را می دهد. تلفات و بار خطوط و ترانسفورماتورها را کم می کند. امروزه خازنها به عنوان تصحیح کننده ضریب قدرت و تغذیه کننده توان راکتیو از اهمیت خاصی برخوردارند. وجود خازن نه تنها برای اصلاح ضریب قدرت شبکه سراسری برق ناشی از اندوکتانس خطوط انتقال انرژی و ترانسفورماتورها مفید است؛ بلکه نصب آن برای مصرف کنندگان فشار ضعیف، ضروری است.

رگولاتور

رگولاتور خازنی مغز متفکری است که در بانک های خازنی وجود دارد. این مغز متفکر همچون مغز انسان عمل کرده و توانایی تصمیم گیری و مدیریت بالایی دارد. این مغز متفکر ساختاری الکترونیکی و میکروپروسسوری دارد. از این رو تمام دستورات در زمینه ی فرمان قطع و یا وصل پله های خازنی، بر عهده ی این رگولاتور ها می باشد. رگولاتور ها عموما برای ارسال دستور قطع و وصل به کنتاکتور ها نیاز دارند. پس یک بانک خازنی برای این که سیستم نرمال و متعادلی داشته باشد، نیاز به رگولاتور و کنتاکتور دارد. می توانیم هر دوی این موارد را جزو تجهیزات مهم و حیاتی در تابلو های برق بانک خازنی به شمار آوریم. نکته ی دیگری که می توانیم در مورد رگولاتور ها بیان نماییم، حفاظت از بانک خازنی است. این وظیفه ی خطیر نیز برعهده رگولاتور ها می باشد. البته این که شما از چه مدلی برای پروژه خود انتخاب می کنید، این عملیات حفاظتی متفاوت خواهد بود.

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.